سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آن را که نانخور کم است یکى از دو توانگرى‏اش فراهم است . [نهج البلاغه]

 

کلت کماندو-m4- یا ..!

بعد از گذشت حدودا 3 دهه از به کارگیری این سلاح در ایالات متحده امریکا (و چند کشور دیگر) دیگر انگار تبلیغات، رنگ خودرا باخته و مسئولان تهیه تجهیزات نظامی این کشور مجبور شده اند که کمی هم از حقیقت ماجرا حساب ببرند.

میدونید از اونجاییکه آمرکایی ها خیلی خودشونو تحویل میگیرن(زیاد از حد) از روز اول که این خاندانِ m16 (آرمالایت...) فریادرس سربازان آمریکایی در جنگ ویتنام وجایگزینی برای m1و m14 و حریفی برای ak47 های ویت کنگ ها شدند دیگر آمریکاییها در همه جا جوری تبلیغات کردند که انگار این سلاح تا ابد بی عیب و نقص ترین سلاح انفرادی-تهاجمی خواهد ماند! البته منکر مزایای خوب این سلاح هم نباید بود (: سبکی مهمات و خود سلاح- ارگونومیک بودن آن:یعنی منطبق بودن با فرم بدن انسان- دقت- قدرت آتش خوب- مکانیزم تکتیر بودن تغییر برگه ناظم و ...) که در آن زمان فرشته نجاتی از دست شرایط محدود سلاح های نیمه خودکار آن زمان به شمار می آمد.

   

غربی ها یه ضرب المثل دارن به این مضمون: اگه می خوای با 3 دلار تجارت کنی-2دلارشو تبلیغات کن-1 دلارشو سرمایه!

ولی چیزی که الآن موضوع بحث است این است که دیگر خود سربازان آمریکایی چه در عراق و چه در افغانستان(مخصوصا) به این باور رسیده اند که در عمل (نه در تئوری های تبلیغاتی که از کارخانه همراه با سلاح زائیده می شوند و همه آنرا در کلام تکرار می کنند) معایب و کمبودهای این سلاح ممکن است مترادف از دست دادن جانشان و یا حتی سوراخ شدن جمجمه هایشان در مقابل ak47  ها و... محسوب گردد! مثلا یکی از این نمونه ها:

" وقتی شبه نظامیان طالبان در حدود یکسال قبل یکی از پایگاه‌های ارتش آمریکا در نقاط دورافتاده افغانستان را هدف حمله خود قرار دادند سرجوخه اریک فیلیپس در حالی که مسلسل دورزن ام4 خود را در دست داشت به سمت خاکریزهای اطراف پایگاه رفت تا به دفع این حمله کمک کند. مسلسل او پس از شلیک چند گلوله از کار افتاد. او پشت تیرباری قرار گرفت که برای مقابله با حملات دشمن روی سکویی ثابت نصب شده بود اما این سلاح هم کار نمی کرد! زمانی که تبادل آتش در این پایگاه در مجاورت روستای ونات به پایان رسید شمار کشته های آمریکایی به 9 رسیده بود ، درحالیکه 27 سرباز آمریکایی نیز دچار مصدومیت شده بودند. بررسیهای به عمل آمده در مورد این عملیات نشان داد یکی از دلایل بالا رفتن شمار کشته‌ها و مجروحان از کار افتادن های پیاپی سلاح های سبک بود که سربازان آمریکایی را که به لحاظ تعداد بر حدود 200 شبه نظامی مهاجم تفوق داشتند در موقعیت ضعیفی قرار داده بود.

با وجود اصرار ارتش آمریکا بر قابل اعتماد بودن سلاح های سبک مورد استفاده در بخشهای مختلف ارتش، نیروهای در حال خدمت در عراق و افغانستان از کیفیت پایین مسلسل های پیشرفته دورزن ام4 و گیر‌کردن های مکرر گلوله در آن در حین نبردهای سرنوشت ساز می گویند"(جام جم.23-7-88)

 

 

سرباز بیچاره آمریکایی... معروفه آمریکا تو جنگ فرسایشی دوام نداره. مثل موگادیشوی سومالی و... سلاح هاشونم همینطوره .

"کریس مک کین، از نیروهای ذخیره ارتش که در حال حاضر در شرق افغانستان خدمت می کند در واکنش به اظهارات برخی مقامات پنتاگون تاکید کرد بارها شاهد داغ شدن بیش از اندازه مسلسل های ام4 و گیر کردن گلوله در آن بوده است. او تاکید کرد در یکی از نبردها پس از شلیک 12 خشاب گلوله در مسلسلش گیر کرده بود و بیش از 20‌دقیقه برای رفع این نقیصه تلاش کرده بود."

خوب فکر می کنم کافی باشه.

ولی جای تامل داره که چرا در تصاویر خبری هم مشهودست: گاها سربازان اشغالگر در عراق-افغانستان و.... m4 را کنار گذاشته و کلاشنیکف را استفاده می کنند؟!

خوب البته دلایلی همچون: راحتی استفاده- خوشدست بودن- راحتی نظافت و باز و بست سلاح- بازه زمانی کوتاه جهت نظافت سلاح- وفور قطعات و مهمات و... باعث محبوبیت این سلاح و گرفتن لقب: "کلاشنیکف سلاح برتر قرن" شده اند.

 

اینها همش وسیله هست...

فان حزب الله هم الغالبون...


نوشته شده توسط العبد 88/7/24:: 9:5 عصر     |     () نظر

 

ماشالله حاج آقا خوب مونده ها!

   

استاد علیرضا پناهیان در جبهه

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط العبد 88/7/18:: 9:39 عصر     |     () نظر

حبیبم قاصدی از پی فرستاد/پیامی بابلوری می فرستاد

که می دانم تو را شرم حضور است/مشو نومید، این جا قصر نور است

الا! ای عاشق اندوه گینم/نمی خواهم تو را غمگین ببینم

اگر آه تو از جنس نیاز است

در باغ شهادت باز، باز است

 1

 

خداوندا

آی ی ی خدا...

ای خدای حسین(ع)

ای خدای امام!

 

ای خدای محسن وزوائی

ای خدای محمدعبدی

ای خدای حاج همت

ای خدای محمدبروجردی

ای خدای غلام زوبونی (غلامرضا)

 به حق همه ی این عزیز ها...(رحمت خدا بر همه آنان)

میدونی مشکل کجاس...خودش یه دریا حرفه ها : صافــی دل...

 

2

 


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط العبد 88/7/12:: 12:2 صبح     |     () نظر

<      1   2   3      >
درباره

العبد
به یاد شهیدی که خاطراتش الگوی جاماندگان ، و یادش شعله ایست بر این فراق جانسوز... شهید ابراهیم هادی
صفحه‌های دیگر
لینک‌های روزانه
پیوندها
لیست یادداشت‌ها
آرشیو یادداشت‌ها